Select Page

Pressrelease: Göteborg 2017-01-19

Från den 1:a januari 2017 gick den snabbväxande nätverksaktören Business & Sports Club in som delägare i det Göteborgsbaserade mikrobryggeriet Två Feta Grisar. Bryggeriet har varit verksamma sedan 2013 och tagit sig in på såväl systembolaget som på ett flertal krogar på hemmaplan. Bryggeriet räknar med att de nya delägarna skall bidra till att öka tillväxten och fördubbla produktionen på ett par månader genom olika marknadsaktiviteter och fler resurser.

Utmaningen för bryggeriet har fram till idag varit att ha en jämn produktion med befintliga resurser. Med en ny och mer offensiv organisation har Två Feta Grisar siktet inställt på att lansera betydligt fler sorter och fördubbla produktionen under året.

• Vi började i väldigt liten skala på hobbynivå och ville växa i takt med våra intäkter. Nu inser vi att vi måste ta nästa kliv för att få en högre effektivitet och nå ut med fler spännande produkter till våra trogna kunder och nya supporters, säger styrelseordföranden Stefan Bergström.
  • Vi tycker att bryggeriet har valt en mycket sund väg som småskaligt satsat på bra öl i den takt som passat kostymen, säger Pontus Henryz som nybliven VD i bryggeriet. Nu vill vi vara med och ge extra energi genom våra kanaler och resurser. Vi driver idag ett par framgångsrika bolag inom nätverk och den snabbväxande sporten padel och vet hur man kämpar för att utveckla små bolag. Dessutom har vi samarbetat med Två Feta Grisar tidigare och gillar verkligen deras öl och inställning, fortsätter Pontus.
  • Det här känns som ett stort lyft för mig som bryggmästare att kunna fokusera ännu mer på produktutveckling och öka produktionstakten från 1500 liter per månad till närmare 2500 liter inom den närmaste månaden, säger Daniel Wasenack.

Om Två Feta Grisar;

Verksamheten startades av Daniel Wasenack, Stefan Bergstöm, Joakim Knapp och Robert Olsson 2013. Bryggeriet finns idag på Aröds Industriväg i hjärtat av Hisingen och har fram till idag tagit fram fem olika ölsorter, men kommer i februari att släppa Wästkust IPA. Dessutom så kommer i samband med Öl & Whiskymässan den 24-25/3 ytterligare tre nya sorter att lanseras. Bryggeriet har som mål att under 2017 sälja motsvarande ca. 100.000 flaskor. Samtidigt som de nya delägarna träder in så övergår Två Feta Grisar Ekonomisk Förening i början på året till att drivas professionellt genom det nya aktiebolaget.

Om Business & Sports Club;

Business & Sports Club är sedan 2011 en helt unik företagsklubb och ett stort nätverk för VD, ägare och chefer i Göteborg som ägs av Pontus Henryz och Stefan Koch. Bolaget har mer än 100 företagsmedlemmar och omsatte 3,3 miljoner 2016. Bolaget är även huvudägare i Padel Center, Högsbo som är Göteborgs första anläggning för den snabbväxande sporten padel som omsatte ca. 4,5 miljoner 2016.

För kontakt;

Pontus Henryz, VD 0707354581 pontus@bscg.se